Pages

Wednesday, January 27, 2010

Kenapa Facebook?

Siapa yang tak kenal dengan Facebook? Dalam waktu yang singkat sahaja , laman sosial ini telah menjadi antara laman sosial yang mengalahkan Youtube dan Yahoo. Friendster adalah di antara social network terawal, sekarang sudah berada di ranking ke 162 di alexa top sites ranking. Kalau tak caye korang tanya jer uncle Google.

Aku terguna Facebook pun lepas kebanyakan member dalam friendster dah tukar guna Facebook. Korang tanya dah uncle google tentang facebook ranking? Korang cari sendiri kalau nak tengok ranking si Facebook. Hehe. 1st ranking top site still uncle google kesayangan korang tuh dan fb di ranking ke 2.

Agak-agak korang la, apa istimewanya Facebook nih sampai ramai pengguna internet termasuklah aku memilih untuk menggunakan facebook berbanding Friendster, Myspace, Tagged dan seangkatan dengannya? Berikut sedikit pandangan ak sebagai seorang yang masih baru berjinak-jinak dalam facebook.



1. Social Network
Facebook adalah antara laman web yang mengenengahkan konsep laman sosial. Setiap korang yang ada akaun di Facebook boleh berhubung dengan semua aweks di internet. Sama jer kemudahan ni dengan apa yang yang disediakan oleh datuk Friendster dan nenda Myspace.

2. Micro Blogging
Facebook ada kelebihan tersendiri dimana korang boleh mengupdate status korang. Korang bebas jer nak tulis apa-apa saja status kita. Dari hal yang remeh-temeh, macam kucing korang kencing berdiri pagi tadi, sampai la hal serius macam Chelsea belasah Manchester Uniter 8 berbalas 0.Hehe. Korang leh guna sms, email atau apa jer la sebagai medium ntuk korang update status korang. Kemudahan ini sama dengan yang apa yang Twitter ader.



3. Messenger
Korang jugak boleh mengorat dalam facebook nih dengan menggunakan kemudahan berchatting. Tak perlu dah nak guna pen atau kertas. Taip jer guna keyboard pastu send ke profile aweks2 cun yang korang suke. Sama la macam ym.
4. Image Sharing
sharing picture korang di facebook untuk dijadikan tatapan mmber2 dan orang ramai. Fungsi ni sama je dengan Flickr. Tapi ak still suka guna imageshack untuk sharing picture. Korang prefer yang mana?

5. Social Bookmarking
Jika terdapat artikel yang menarik di internet, korang juga boleh gunakan bookmark yang disediakan oleh facebook untuk ajak kawan2 tengok artikel menarik yang korang dah lihat.




Cuba cari dimana facebook berada!

6. Blogging
Anda seorang blogger, tapi mulai bosan sebab blog anda tak pernah dikunjungi teman? Cobalah buat blog di Facebook. Dijamin, paling tidak teman anda akan melirik hasil tulisan anda di sidebar. Fasilitas ini sama dengan yang dipunyai oleh Blogspot.

7. Video Sharing
Bagi yang menggunakan youtube untuk video sharing. Korang boleh guna jer Facebook ntuk upload video. Lebih kurang jer.

8. Search Engine
Uncle  google adalah search engine yang selalu digunakan untuk mencari maklumat di internet. Tapi user juga mengharapkan jawapan personal atas pertanyaan peribadi yang tidak mungkin boleh dijawab oleh uncle Google, seperti di mana restoran atau salon yang bagus.

9. Internet Marketing
Tahukah korang? Ramai pengiklan menggunakan facebook untuk mengiklankan produk dorang. Jumlah pengguna yang ramai memudahkan advertiser ntuk beriklan di facebook. Korang pon boleh cuba jugek.

10. Yang ke sepuluh…hmm? Facebook boleh juga digunakan untuk mencari jodoh. Kalau korang tak percaya, korang cuba la. Hehe.



p/s Ak dah ader Facebook. Korang yang tak der tu bila lagi?

9 comments:

CITY® said...

malas nak buka akaun fb

hahahhaha

che det said...

fb ler bagus...mmbe ak kata friendster lps syarikat malaysia beli trus jadi jahanam..dh drop ranking giler2

Farah said...

a`aah la..sy pom dah tukar ke fb..bagus..yg lain2 dah lame tinggal..hehehe..Sy paling suke sal fb sbbnyer bila sy update blog,die akan trus connect ke fb..xyh susah2..hu3

ape2 jer said...

blom terpk nk buat hehe

highcarl said...

Mula-mula Friensdter, pastu myspace, n then facebook. Hoho. Hi-5 dengan tweeter ranking no brape ek dlm alexa? Teringat memula main FB. blurr gile. Skang pejam mata je ;P

putra linggau said...

FB...???? emank keren abis.. aku salah satu penggemar FB...
sukses 4 U,.. jangan lupe follow balik friend

HIJAB PARADISE said...

cewah!dah maju!

Amir said...

menarik info2 ni.. friendster femes kt asia tenggara je. so padanlah alexa ranking x hebat pun. hehe.

sy dah krg sket gn facebook sbb skg ada gengblogger.

chedet said...

Same la mir, ak pon dah join geng blogger jugak. Tp still frenster banyak kegunaannya.Geng blogger memang yang terbaik gua cakap lu. hehe.

There Is nO sUch s2upid QueStiOn
buT tHere iS suCh s2upiD aNsWer. (-.+)v

Post a Comment

add comment